Animateurs als promoters Team4Events

Waarom zijn animateurs de perfecte promoters?

Zijn animateurs de beste promoters?

Het toerisme in Nederland brengt zo’n 75 miljard euro op. In 2016 gaven Nederlanders samen 3 miljard euro uit aan binnenlandse vakanties en 12,6 miljard aan buitenlandse vakanties [1]. Een grote markt. Volgens een onderzoek, uitgevoerd door animatiewerk.nl, wordt animatie op campings belangrijk gevonden door zo’n 85% van de Nederlandse campingbezoekers.

Niet voor niets wordt er door verschillende organisaties in Nederland en het buitenland veel aandacht besteedt aan het organiseren van activiteiten op campings. Deze worden georganiseerd door goed opgeleide entertainers, maar dit is voor een groot gedeelte alleen in de hoogseizoen-maanden juli en augustus. Zonde om geen gebruik te maken van deze kwaliteiten als bijvoorbeeld promoters, hosts of hostesses.

Gastvrijheid

In het toerisme is gastvrijheid een kernwoord. Als medewerker op een camping heb je een heel belangrijk doel: blij maken van gasten. Van receptie tot horeca en van schoonmaak tot animatie, iedereen doet het op z’n eigen manier. Als animateur organiseer je activiteiten voor jong en oud. Ik zie dit als de blije-mensen-polonaise: Wanneer de kinderen blij zijn, zijn de ouders ook blij. Zijn de ouders blij, dan is de camping-eigenaar blij. Is de camping-eigenaar blij, zal het personeel ook weer blij zijn. Een versterkende factor.

Tijdens een seizoen op de camping ga je als animateur helemaal mee in deze sfeer. De gast staat centraal en je zal alles doen om een glimlach te brengen. Het onmogelijke probeer je mogelijk te maken. Meestal is deze drive van nature aanwezig en een recruiter zal animateurs hier al snel op kunnen selecteren. Deze kwaliteit heb je en raak je ook nooit meer kwijt en is enorm goed inzetbaar in andere branches, zoals bij promotiewerk.

Dit zijn mensen waar het plezier vanaf straalt

Tot het uiterste

Een animateur is nooit klaar met werken. Geen ronde over de camping zonder niet herkend te worden. Voorbij lopen zonder te reageren is natuurlijk not done. Klaar om 17h00 met werken, maar nog midden in een gesprek? Ik zie iemand met ervaring in het toerisme niet zomaar op z’n horloge kijken en weglopen. Een promoter of hostess die er staat voor het geld? Dat kan ik me bij een animateur of animatrice niet voorstellen. Dit zijn mensen waar het plezier vanaf straalt.

Animatie en promoters

Promoters in de praktijk

De situaties die ik hierboven heb geschetst, zijn natuurlijk meer dan aannames. Verschillende opdrachtgevers die personeel inhuurden via diverse uitzendbureaus en via onze organisatie, hebben dit soort resultaten met mij gedeeld. Zij geven aan bereid te zijn meer te betalen voor goed personeel met een achtergrond als animateur of animatrice. Zij geven ook aan dat ze representatief en vooral enthousiast zijn. Daarmee creëren ze meer sales en een betere sfeer.

Team4Events is ontstaan vanuit Team4Animation, waarmee ieder jaar meer dan 200 animateurs en animatrices in Frankrijk, Italië en Spanje aan het werk gaan. Zij werken voornamelijk in het hoogseizoen, maar door een jarenlange opbouw van talenten heeft Team4Events een enorme database aan goed personeel voor events, promotiewerk en als hosts / hostesses.

 

[1] Kerncijfers toerisme