Offline maak je het verschil

“We moeten iets met social media gaan doen. Dat gaat zeker werken en daarmee bereik je de doelgroep.” Het zou een zin kunnen zijn die je hoort in een gemiddeld overleg van evementmanagers ter voorbereiding van een groot evenement. Iedereen is vol van de digitalisering en social media en denkt dat daarmee de heilige graal is binnen gehaald. Natuurlijk ga ik hier ook niet beweren dat online zichtbaarheid en een goede contentstrategie niet belangrijk is voor een merk of product. In tegendeel! Online kan een verlengstuk zijn van je evenement. Je bereik is immers veel groter en bezoekers zijn meer interactief bezig met je merk of product. Toch geloof ik ook heel erg in de kracht van ‘offline’ en in het contact van mens tot mens.

Overspoeld door reclame
Inmiddels worden we online natuurlijk overspoeld met reclame uitingen. Waar vroeger je tijdlijn nog gevuld werd door wat je vrienden en familie doen, inmiddels lees je meer gesponsorde berichten en posts van bloggers en vloggers die één of ander product promoten. Ik denk dat de gemiddelde consument een punt van verzadiging heeft bereikt en minder snel geneigd is om op platte advertenties te klikken. Bovendien is de consument steeds kritischer geworden. We worden overspoeld met zo’n 377 reclame-uitingen per dag (alles meegenomen) en zijn daarom erg selectief waar we op reageren. Hoe kan je dan als bedrijf nog opvallen?

Precies! Door de mensen weer ouderwets rechtstreeks te benaderen en aan te spreken, van mens tot mens. Vorige week werd de Vakantiebeurs gehouden in de Jaarbeurs Utrecht. Een evenement waar we verschillende projecten en evenementen ondersteunen met ons personeel. Traditiegetrouw worden de vakdagen die voorafgaand zijn aan de Vakantiebeurs geopend met de Masterclass van de NHTV en Reiswerk. Waarbij elk jaar een inspirerende spreker het podium betreed. Dit jaar mochten we luisteren naar een echte dominee, Ruben van Zwieten. Hij deelde het verhaal over ‘speed up slow down’ waarover ik op travelnext.nl al eerder een blog heb geschreven.

 

Ruben gelooft heel erg in het contact van mens tot mens en  ik ben het met hem eens. Zeker in de evemenentenbranche kan een goede promo-medewerker hét verschil maken in je merk of beursbeleving. Ik schreef al eerder op Travconnect: “Om een goede merkbeleving te creëren is het verstandig om het woord beleving te ontleden en terug te gaan naar waar het voor staat. In het woord beleving lees je immers het woord ‘leven’.” Het gaat dus om het contact in de ‘echte’ wereld. Digitaal kan een goed verlengstuk zijn of een versterkend element, maar een waardevolle relatie wordt nog altijd van mens tot mens opgebouwd.

Een echt gezicht
Op de Vakantiebeurs ving ik een gesprek op tussen twee bezoekers die volgens mij wel de kern raakt: “Toch fijn dat ik nu even zelf die man gesproken heb. Nu heb ik een veel beter beeld van de bestemming gekregen.” Natuurlijk is het waar dat sommige standhouders op de Vakantiebeurs nog steeds niet zijn veranderd en een balie met folders hebben ingericht. Toch kan achter die balie een medewerker staan die voor de bezoeker nét datgene zegt waardoor de bezoeker denkt: “Hier wil ik naar toe.” Die medewerker moet natuurlijk wel uit het goede hout gesneden zijn. Je moet mensen niet alleen aanspreken, maar ook nog weten te raken. Dat is een vak apart.

Dit voorbeeld geeft weer dat de evenementenbranche belangrijker is dan ooit. Een ontmoeting in de echte wereld, zeker als je een netwerk wilt opbouwen in je vakgebied, is in deze digitale wereld belangrijker dan ooit. Netwerken gaat lastig als je het niet face-to-face doet. Een groot deel van de interactie vindt immers plaats via non-verbale communicatie en kennismaken gaat soms makkelijker met een drankje en een hapje.

Personeel is je kapitaal
De discussie onder een oud artikel uit 2010 op marketingfacts dat ik onlangs weer eens las, bevestigde dat toen al. “Per event moet de organisator zich dus afvragen wat de doelstelling is en wat daarbij de beste aanpak is. Ook combinaties van beide zijn dus mogelijk, maar ik denk zeker niet dat online evenementen de face-to-face evenementen gaan vervangen.

Daarom geloof ik ook echt in de kracht van goed beurspersoneel. Het gebeurt op de Vakantiebeurs nog te vaak dat de stand wordt bemand door een stagiaire of door iemand die niet Nederlands spreekt.

Dit moet echt anders en dit kan ook anders. Wij bieden bijvoorbeeld goed instrueerde medewerkers die zich inlezen in de opdracht, voordat ze op de stand aankomen. Het zijn dus geen studenten die dit zien als een bijbaantje, maar jonge professionals die hun taak serieus nemen en daarmee een meerwaarde zijn voor de beursstand.

Mijn tip: investeer in je personeel! Zie het niet als sluitpost in je begroting. Want hoewel de invloed van online natuurlijk duidelijk zichtbaar is en ook een plek verdient, in één opzicht blijft het fysieke event voorlopig onovertroffen. In tegenstelling tot online, bedient een live beleving alle zintuigen.